Az influencer marketing célzott véleményformálókat használ széleskörű közösséggel marketing és kommunikációs célokra. A cél a saját márkaüzenet értékének és hitelességének növelése az érintett célcsoport befolyásolóiba vetett bizalma alapján.
Az influencer marketing elsősorban a márka- vagy termékszakértők megnyeréséről szól, akikre szükség van bizonyos tématerületek szakértőjeként. Az influencerek például befolyást gyakorolhatnak a termékek, szolgáltatások, márkák, vállalatok vagy munkaadók értékelésére.
A fogyasztói döntésekre gyakorolt hatás miatt a vállalatok többsége már most is influencereket használ márkaüzeneteinek terjesztéséhez. A cégek érdeklődésének másik oka, hogy egyes YouTube-felhasználók elérése óriási, amit a több tízmilliós előfizetői szám is mutat. A nyilvánvaló befolyás itt a nagy követőszámú klasszikus influencereknél azonban már a 30 000 követőt számláló úgynevezett mikro influencereknél is megadatott. Ennek az az oka, hogy néha magasabb a kampányok elköteleződési aránya, és mindenekelőtt költséghatékonyabbak a vállalatok számára.
Alapvetően három különböző típusú influencer különböztethető meg:
- A márkarajnongó: széleskörű tapasztalattal rendelkezik egy márkával kapcsolatban, és erős, pozitív kötődése van hozzá.
- A márkakritikusok: Általában kritikusak a vállalattal szemben, vagy negatív tapasztalataik vannak egy termékkel vagy márkával kapcsolatban. Megnyilvánulásukkal negatívan befolyásolják a vásárlási döntést vagy harmadik fél véleményét.
- A márkaszakértők: Műszaki szakértőként ismerik őket, és sok ember számára elérhetők tanácsként bizonyos témákban. A márkaszakértők általában semlegesen viszonyulnak egy márkához vagy termékhez, és értékelésük során speciális tudásukat használják fel.
Influencerek lehetnek például a következő személyek:
- Sok követővel rendelkező közösségi média felhasználók (különösen az Instagram és a Snapchat)
- elégedett meglévő ügyfelek különleges szakértelemmel
- Újságírók
- Blogger
- YouTuber
- Hírességek
- Szakképzett munkások és szakértők
- Politikus
- Fórum üzemeltetője
- …
Influencer példák a YouTube-on
A YouTube-on az influencer marketing példái közé tartozik a bemutató termék. A vállalatok által fizetett vagy elküldött termékeket véleményvezérek mutatják be.
Egy másik példa az influencer marketingre a YouTube-on az úgynevezett LookBooks. Különféle, az aktuális trendekhez kapcsolódó ruhákat mutatnak be és hasonlítanak össze.
Egy másik példa az oktatóanyagok, amelyekben termékeket vagy cégeket hirdetnek.
A YouTube-on nagy népszerűségnek örvendenek az úgynevezett értékelések, amelyekben a YouTube-osok részletesen értékelnek egy terméket. Ezek az értékelések gyakran szubjektívek, és néhányan kritikusak a termékekkel kapcsolatban.
Az Ikea immár az első bútorlánc, amely a YouTube-sztárok népszerűségére támaszkodik. Egy kihívás keretében pl. három órájuk van arra, hogy egy kihívás keretében nappalit alakítsanak ki.
Akárcsak a YouTube-on, az Instagramon keresztül is felhasználható ismert személyiségek fogyasztói véleményformálásra gyakorolt hatása. A fent említett YouTube-sztárok például a forgatás során Ikea Instagram-fiókján a nap folyamán történeteket posztoltak. Nem utolsósorban a körülbelül 700 millió havi aktív felhasználó miatt az Instagramon is találunk influencereket.
A fitnesz témájú fiókok nagy piacot képviselnek az Instagramon.
Természetesen az influencer marketing kampányok más közösségi hálózatokon is megtalálhatók, mint például a Twitter, a Snapchat vagy a Facebook. A legtöbb influencer több csatornát is használ, amelyekben elhelyezi a megfelelő üzeneteket. Egyelőre azonban a piaci helyzet az Instagramon és a YouTube-on a legelőrehaladottabb.
Jogi helyzet
Az influencer marketing terjedésével felvetődnek jogi kérdések. A címkézési kötelezettség szempontjából fel kell tüntetni azokat a posztokat, amelyekért az influencer pénzt kapott, vagy ingyenes terméket kapott. A „szponzorált” általában túl homályos. A bejegyzését „reklám”, „fizetett hirdetés” vagy videók esetén „termékelhelyezéssel támogatott” címkével kell ellátni (de érdemes jogi tanácsot kérni az ügyben).
Azoknak a cégeknek, amelyek ezt az üzleti modellt szeretnék használni maguknak, pontos megállapodást kell kötniük az influencerrel, és egyértelművé kell tenniük, hogy a poszt reklám jellegét egyértelművé kell tenni.